به پنج سالگی خوش آمدید

خواب کافی

پنج‌ساله شما در حال حاضر:

پنج‌ساله‌ها بسیار پرانرژی هستند و شاید به نظر برسد که هرگز نمی‌توان آنها را از فعالیت بازداشت. اما در نهایت باید این کار صورت بگیرد. مدت زمان ایده‌آل و مناسب برای خواب یک کودک پنج‌ساله حداقل ۱۰ تا ۱۲ ساعت است. میزان خواب در افراد متفاوت است و این مسئله در مورد کودکان هم صدق می‌کند، اما داشتن میزان خواب کافی در آن‌ها عاقلانه است، چرا که اگر پنج‌ساله‌ها خواب کافی نداشته باشند بداخلاق می‌شوند یا در طول روز مشکل عدم تمرکز پیدا می‌کنند.

اگرچه فرزند شما نسبت به سال گذشته بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، اما همچنان نیازمند داشتن برنامه‌ی خواب منظم است. به کودک خود آرامش دهید و او را آرام کنید و برای خواب آماده سازید.

اگر در اتاق کودک لوازم الکترونیکی وجود دارد، بهتر است این‌گونه لوازم را از اتاق خوابش خارج کنید. کودکانی که این‌گونه وسائل در اتاق خواب‌شان هست، سخت‌تر به خواب می‌روند. علاوه بر این، آنها در معرض مشکلات دیگری از جمله احتمال افزایش وزن و چاقی نیز قرار می‌گیرند.

زندگی شما در حال حاضر:

در این سن خیلی از کودکان به پیش‌دبستانی می‌روند و در بازی‌ها و فعالیت‌های آن‌جا غرق می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که به خانه باز می‌گردند، فرصتی را در نظر بگیرید برای این‌ که بتوانید بنشینید و در آرامش برایشان کتاب بخوانید، آلبوم کودکی‌اش را تماشا کنید یا مثلاً از یک سایت بازدید کنید و این قبیل کارها.

برخی والدین سالیانه یک نامه برای کودک خود می‌نویسند تا در جشن تولد هجده‌سالگی به او تقدیم کنند. در این نامه‌ها شما می‌توانید موارد جذاب و برجسته از سال‌های قبل، مشاهدات‌تان در مورد شخصیت و ویژگی‌ها و آرزوها و امیدتان برای آینده را در آن به نگارش درآورید. اگر این کار را از زمان تولد فرزندتان تا به حال انجام نداده‌اید، الان زمان بسیار خوبی برای انجام این کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.