مزایای استفاده کودکان از کامپیوتر

ما در جامعه‌ای تکنولوژی محور با پیشرفت روزافزون زندگی می‌کنیم. کودکان ما نیازمند آمادگی برای ورود به دنیای کار و جهانی هستند که در آن کامپیوترها نقطه‌ی مرکزی زندگی روزمره به شمار می‌آیند. برای کودکانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنند، هم در کلاس درس و هم در خانه، چندین مزیت وجود دارد که این مزایا در درجه‌ی اول بستگی دارد به مواردی از جمله چگونگی حضور والدین، کیفیت نرم‌افزارهای آموزشی یا وب‌سایت‌هایی که در اختیار کودک ماست و نیز ایجاد تعادل در هر فعالیت.

کسب مهارت و دسترسی آنان

تحقیقات نشان می‌دهد، بچه‌های 3 و 4 ساله‌ای که در جریان فعالیت‌های کامپیوتری، که اهداف آموزشی اصلی را تقویت می‌کنند، قرار دارند، پیشرفت بیشتری دارند نسبت به بچه‌هایی که از کامپیوتر استفاده نمی‌کنند. نرم‌افزارهای آموزشی مناسب به کودک کمک می‌کنند تا سطح وسیعی از مهارت‌ها را تمرین کند و بهبود ببخشد. هم‌چنین به اثبات رسیده است که کامپیوترها برای کودکانِ دارای محدودیت‌های گفتاری، شنیداری و حرکتی بسیار مفید هستند. یکی از مزایای اصلی کامپیوترها برای بچه‌ها در دسترس بودن دانش و دسترسی سریع به آن است. کودکان می‌توانند هر موضوعی را برای استفاده‌ی شخصی یا آموزشی در منابع متنوعِ بی‌پایان جست‌و‌جو کنند. هنگامی که آن‌ها کامپیوترها را معلمِ خود قرار می‌دهند، نگرشی مثبت نسبت به تکنولوژی پیدا می‌کنند که برای باقی زندگی‌شان سودمند است.

با استفاده از کامپیوتر، کودکان می‌توانند پتانسیل تغییر چشم‌انداز خود نسبت به توانایی‌ها، اعتماد به نفس و خود‌باوری را درک کنند. کامپیوترها به بچه‌های گروه‌های سنی مختلف اجازه می‌دهند تا علاوه بر موسیقی، مهارت‌های هنری خود را در عکاسی، فیلم‌سازی، نقاشی و طراحی توسعه دهند. متخصصان انجمن ملی آموزش بچه‌های کوچک پیشنهاد می‌کنند که والدین برای درک چگونگی تفکر و یادگیری کودک خود، هنگام استفاده از کامپیوتر با آن‌ها کار کنند. کودکان می‌توانند دقایقی را بصورت آنلاین بازی کنند. اکثر این وب‌سایت‌ها آموزشی هستند تا کودک بتواند حروف الفبا، اعداد، اشکال، کلمات و دیگر مفاهیم اولیه را که باید قبل از رفتن به مدرسه بیاموزد، یاد بگیرد.

حفظ تعادل میان دنیای مجازی و واقعی

امروزه کامپیوترها بدون شک بخشی از مسیر پیشرفت کودک هستند، اما باید توجه داشت که استفاده‌ی زیاد از حد از کامپیوتر می‌تواند آسیب‌رسان هم باشد. بنابراین، راهنمایی کودکان توسط والدین بسیار مهم است. زیرا آن‌ها می‌دانند که چگونه تعادل میان دنیای مجازی و دنیای واقعی را حفظ کنند. به طور کلی کودکان می‌توانند از کامپیوترها سود ببرند به شرط آن‌که از آن خردمندانه استفاده کنند. والدینی که کودک خود را هنگام استفاده از کامپیوتر کنترل می‌کنند می‌توانند مطمئن باشند که فرزند آن‌ها از مضرات آن در امان است.

همیشه به خاطر داشته باشید که کامپیوترها مکمل هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانند جایگزین فعالیت‌های باارزش کودکی، مانند بازی با بلوک‌ها و جورچین‌ها، شن، آب، کتاب‌ها، اکتشاف از طریق نوشتن و بازی‌های نمایشی شوند.

مطالب فوق از منابعی گردآوری شده که لینک آن‌ها برای مطالعه‌ی بیشتر در اختیار شماست:

What Are the Benefits of Children Using Computers? | eHow

Tech Talk… BENEFITS OF CHILDREN USING COMPUTERS

Computers - A Blessing Or Curse ? Advantages Of Computers | Indian Child

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.