کودک در دنیای مجازی (قسمت دوم)

اگر فرزند شما در فضای مجازی فعالیت دارد لازم است موارد زیر را در نظر داشته و به او آموزش دهید:

۱. در خصوص مدت زمان و چگونگی استفاده از رایانه و اینترنت، برای کودک قانون تعیین کنید. مثلا بگویید فقط نیم‌ساعت اجازه داری از اینترنت استفاده کنی یا فقط اجازه داری وارد این سایت‌ها بشوی (ذکر سایت‌هایی که مورد تایید است).

۲. کودکان را آگاه کنید که مخاطبان آنلاین آنها در فضای مجازی لزوما همان افرادی نیستند که بیان می‌کنند.

۳. ارتباط نزدیک با فرزندتان برقرار کنید و آنها را تشویق کنید تا از تجربه هر کاری که در اینترنت انجام می‌دهند با شما صحبت کند.

۴. هرگز به کودک اجازه ندهید که بدون آگاهی شما با کسی که در اینترنت آشنا شده ملاقات داشته باشد. به او آموزش بدهید که اگر با چنین درخواستی و یا هر گونه زورگویی‌های سایبری مواجه شد آن را به سرعت و از طریق گفت‌و‌گوی حضوری و یا تلفنی به شما اطلاع دهد.

۵. دسترسی کودکان به اطلاعات کارت‌های اعتباری یا فروشگاه‌های آنلاین را مسدود کنید.

۶. محرمانه نگه داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی و عدم دسترسی عمومی به آنها را قبل و بعد از استفاده از اینترنت به کودک خود آموزش دهید.

۷. اکیدا توصیه کنید که کودک حق ندارد اطلاعاتی از قبیل آدرس منزل، تلفن، آدرس ایمیل خصوصی، شماره حساب یا کارت بانکی و مشخصات پرسنلی اعضای خانواده را برای سایت یا فردی بدون اجازه و آگاهی کامل شما ارسال کند.

۸. به کودکان آموزش بدهید که اگر فایل ناشناسی توسط فرد یا سایت ناشناسی برایش ارسال شد، قبل از باز کردن فایل، موضوع را به شما اطلاع دهد. در مورد مفاهیمی مثل بدافزار، ویروس یا محتوای نامناسب به کودک اطلاعات لازم را بدهید.

۹. از تنظیمات کنترل والدین در مرورگرها، موتورهای جستجو و بسته‌های امنیت اینترنتی برای حضور ایمن کودکان در فضای مجازی استفاده کنیدو هرزنامه‌ها و پاپ‌آپ‌های ناشناس و متفرقه را مسدود کنید.

۱۰. با زبان رایج در اتاق‌های گفت‌وگو آشنا شده و برای آگاهی هرچه بیشتر با عملکرد آنها یک حساب کاربری در وب سایت یا نرم افزارهای خدمات‌دهنده آنها ایجاد کنید.

۱۱. اطمینان حاصل کنید که فرزندان به حساب‌های کاربری شما دسترسی ندارند تا از پیامدهای منفی مانند حذف‌کردن و یا جابجا شدن غیر منتظره و ناخودآگاه اطلاعات‌تان توسط کودکان جلوگیری کنید.

تلاش کنید همیشه در مسیر تربیت و رشد فرزندان آگاهانه رفتار کنید تا آنها از خطرات احتمالی پیش رویشان تا حد امکان دور نگه داشته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.